4 bewezen effectieve slaaphygiëne tips: - LM-Care

4 bewezen effectieve slaaphygiëne tips:


Het hebben van een goede slaaphygiëne is een belangrijke manier om ons te helpen goed te slapen.
Slaaphygiëne bestaat uit eenvoudige gewoontes die we onszelf kunnen aanleren en in onze dagelijkse
routine kunnen invoeren. Hieronder bespreken we 4 bewezen effectieve tips:

  1. Blootstelling aan licht
    Onze biologische klok is gewend aan een ritme van meer (zon)licht gedurende de dag en minder
    (zon)licht in de nacht. Dit ritme is belangrijk om in gedachten te houden bij het reguleren van onze
    blootstelling aan licht. Probeer daarom gedurende de dag zoveel mogelijk (zon)licht op te vangen
    door bijvoorbeeld een wandeling in de zon te maken, je bureau bij een raam te zetten, de gordijnen
    open te doen en lampen aan te zetten met een hoger wattage. Gedurende de avond is het belangrijk om
    de lichten juist zoveel mogelijk te dimmen.
  2. Rekening houden met voeding
    Naast de algemeen bekende stimulant cafeïne, is tyramine ook een ingrediënt om mee op te passen in
    de avonduren. Tyramine zorgt namelijk voor de aanmaak van noradrenaline, een neurotransmitter die
    ons lichaam actief en energiek maakt. Dit komt in de ochtend goed van pas, maar kan het best beperkt
    worden in de avond. Tyramine zit onder andere in kaas, noten, avocado, wijn en chocola.
  3. Het aanpakken van spanning
    Probeer een meditatie, ademhalingsoefening of luister naar rustige muziek. Onderzoek heeft
    aangetoond dat onze hersengolven synchroniseren met het ritme van muziek. Ook is het een goed idee
    om iedere avond 3 dingen te noteren waarvoor je die dag dankbaar bent. Onderzoek toont aan dat het
    herinneren van positieve emoties zorgt voor vermindering van spanning.
  4. Het invoeren van een vaste bedtijd
    Het lichaam houdt van consistentie, daarom is het belangrijk om te gaan slapen en wakker te worden
    op vaste tijden. Het hebben van een vaste bedtijd zorgt ervoor dat ons lichaam weet hoe de energie
    gedoseerd moet worden. Zorg ook voor een vast slaapritueel, door bijvoorbeeld een stukje te lezen of
    de kleren voor de volgende dag klaar te leggen. Ons lichaam herkent de routine van het slaapritueel en
    zal dit met slaap associëren. Vergeet niet om ook een vaste ochtendroutine aan te houden. Zo zal het
    lichaam leren wanneer het zich moet voorbereiden op de dag.