Acht manieren om voor je mentale gezondheid te zorgen tijdens een lockdown - LM-Care

Acht manieren om voor je mentale gezondheid te zorgen tijdens een lockdown


Tekst: Tessa Geurts & Janinke Ebbendorf

‘Het nieuwe normaal’, noemen ze het. Maar echt normaal is het natuurlijk niet, zo’n pandemie. Wat wel heel normaal is tijdens een pandemie? Angstgevoelens, verdriet en boosheid. Het gevoel van overmacht en onzekerheid. We hebben helaas geen controle over het virus, maar wel over ons eigen gedrag. Daarom geeft LMcare-psycholoog Tessa Geurts acht waardevolle tips om goed voor je mentale gezondheid te zorgen tijdens deze lockdown. Hopelijk helpen deze je om je hoofd boven water te houden. 

1. Erken je emoties
Ben je angstig, verdrietig of boos door alles wat er gebeurt rondom het virus? Besef dan dat deze gevoelens volkomen normale, natuurlijke reacties zijn op situaties met gevaar en onzekerheid. Laat je emoties daarom toe en geef ze de ruimte (ook al doen ze pijn). Het vechten tegen moeilijke emoties zorgt namelijk enkel voor meer spanning.

2. Focus je op dingen waar je controle over hebt
We hebben helaas geen controle over corona. Probeer dus niet te veel tijd en energie te steken in piekeren over het virus. Waar we wél controle over hebben, is ons eigen gedrag. Probeer daarom je aandacht zoveel mogelijk te richten op het zo effectief mogelijk omgaan met de situatie. Probeer je leven op een zo prettig mogelijke manier in te richten, ondanks alle externe onzekerheid en verandering die corona met zich meebrengt.

3. Blijf in contact met je naasten
Tijdens de lockdown liggen gevoelens van eenzaamheid op de loer. Toch zijn er in deze moderne tijd legio mogelijkheden om veilig contact met elkaar te houden. (Video)bel regelmatig met familie, vrienden of collega’s om een gevoel van verbinding te behouden.

4. Dankbaarheid
Schrijf elke avond 3 dingen in een schrift waarvoor je die dag dankbaar bent. Het kan hierbij om kleine dingen gaan; zoals een mooie film die je hebt gezien of een gezellig telefoongesprek met een vriend. Het richten van je aandacht op positieve gebeurtenissen, zorgt voor een verbetering van je psychisch welbevinden.

5. Zorg voor een gezond ritme
Probeer iedere dag op dezelfde tijd op te staan, jezelf aan te kleden, een stukje te wandelen of te sporten en een geschikte thuiswerkplek voor jezelf te creëren.

6. Doe dingen waar je blij van wordt
Probeer er elke dag bewust voor te kiezen om minstens één ding te doen waar je blij van wordt. Plezierige activiteiten zorgen voor een afname van spanning en een verbetering van de stemming. Denk hierbij aan lezen, bakken, puzzelen, tekenen of het volgen van een cursus.

7. Zorg voor ontspanning

In perioden van onzekerheid en verandering is het extra belangrijk om voor voldoende ontspanning te zorgen. Denk hierbij aan het doen van een ademhalingsoefening, ontspanningsoefening of meditatie. Maar ook bijvoorbeeld een warm bad, mooie muziek of een wandeling kunnen voor de nodige ontspanning zorgen.

8. Beperk de tijd die je besteedt aan het volgen van coronanieuws
Het kan veel spanning en frustratie met zich meebrengen om meerdere uren per dag angstvallig het aantal besmettingen in de gaten te houden en alle nieuwsberichten en meningen op social media te volgen. Spreek met jezelf af dat je bijvoorbeeld niet langer dan een half uur per dag besteedt aan het volgen van het coronanieuws.

Merk je dat je last blijft houden van somberheid, spanning of andere psychische klachten? Schroom dan niet om hulp te zoeken. Meld je aan bij LMcare, zodat wij kunnen onderzoeken hoe we jou het beste kunnen helpen.

Tekst: Tessa Geurts & Janinke Ebbendorf