Misselijkheid Archieven - LM-Care

Misselijkheid

Een misselijk gevoel kent iedereen. Het is een gevoel dat je moet spugen zonder dat dit gebeurd. Misselijkheid wordt aangestuurd vanuit de hersenen. Ergens in de hersenen wordt alarm geslagen.

Misselijkheid is geen aandoening, maar kan juist wel een teken zijn van een onderliggende aandoening. Veel voorkomende psychische aandoeningen die zorgen voor een misselijk gevoel zijn het ervaren van teveel stress of het hebben van een paniekstoornis.

Neem contact op

Geen reis- of wachttijden

Korte behandeltrajecten

Veilige online omgevingen

LM Care App

Ontstaan misselijkheid

Je hersenen hebben een braakcentrum. Dit centrum ontvang verschillende informatie uit verschillende delen van de hersenen. Reuk, zicht of bijvoorbeeld geur of smaak kunnen ervoor zorgen dat jij je misselijk gaat voelen. Maar hoe zit het dan met mensen die misselijk worden van teveel stress?

Uit onderzoek is gebleken dat waarschijnlijk een lagere activiteit van de nervus vagus ervoor zorgt dat iemand misselijkheid ervaart. Deze lagere activiteit bij deze hersenzenuw zorgt ervoor dat mensen misselijkheid ervaren. Bij mensen die veel stress ervaren is de activiteit van deze hersenzenuw ook lager dan bij mensen die minder stress ervaren.

Hetzelfde geldt in principe voor mensen met een paniekstoornis. De hersenzenuw Nervus Vagus vertoond minder activiteit als iemand angst en paniek ervaart, hierdoor voelt iemand zich misselijk.

Gerelateerde symptomen

Behandeling misselijkheid

Wanneer misselijkheid bij jou ontstaat door een onderliggende aandoening als stress of een paniekstoornis is het belangrijk om deze aandoeningen te behandelen. Wanneer de klachten van onderliggende aandoeningen verminderen of zelfs verdwijnen, dan zal de misselijkheid ook afnemen of verdwijnen.

Zowel stress als een paniekstoornis behandelen wij met cognitieve gedragstherapie (CGT). De insteek is wel anders. Bij stress kan cognitieve gedragstherapie helpen met stressmanagement.

Hierbij richten we ons op het aanleren van een gezonde manier van handelen en denken. Gedachten en gedrag die stress veroorzaken worden samen met je therapeut geïdentificeerd.

Bij een paniekstoornis is cognitieve gedragstherapie zeer effectief. Je leert hierbij je manier van denken volledig te veranderen. Ook krijg je handvatten om je emoties te kunnen beïnvloeden om zo van een paniekaanval af te komen.

In de therapie dagen we jouw denkpatronen uit en leer je het gedrag dat paniek angst veroorzaakt te veranderen.

Lees snel meer over de werkwijze van onze psychische hulp online.

Gerelateerde aandoeningen

Vorige Volgende