Angststoornis

Angst helpt je in een gevaarlijke situatie en is een natuurlijke reactie. Je hart gaat sneller kloppen, je ademhaling en je bloeddruk gaan omhoog en je spieren spannen zich aan om te vechten of te vluchten. Gezonde angst is goed voor je focus.

Bij een angststoornis voel je aanhoudend veel stress waardoor je je niet meer goed kunt concentreren op je werk en je dagelijkse bezigheden.

Een op de vijf Nederlanders heeft last van een angststoornis. Je bent dus niet de enige.

Geen reis- of wachttijden

Korte behandeltrajecten

Veilige online omgeving

LMcare app

Ontstaan van een angststoornis

Er is zelden een specifieke reden aan te wijzen voor een angststoornis. Een angststoornis hangt vaak af van verschillende factoren. Zowel omgevingsfactoren als persoonlijke kenmerken kunnen een rol spelen in het ontwikkelen van een angststoornis.

Je ziet vaak dat een angststoornis gaandeweg ontstaat. Je bent vaker bang, of gaat bijvoorbeeld bepaalde situaties eerder uit de weg. Dit soort beginnende angstklachten kunnen verergeren en doorslaan richting een daadwerkelijke angststoornis.

Maar wat zijn dan gebeurtenissen die aan de oorsprong kunnen staan van een angststoornis? Erfelijkheid kan een rol spelen in het ontwikkelen van een angststoornis. Wanneer je ouders psychische problemen of daadwerkelijk een angststoornis hebben is de kans groter dat jij ook tegen een soortgelijk iets aanloopt. Ook persoonlijkheidskenmerken, die je tot op zekere hoogte ook kunt erven van je ouders, kunnen bijdragen aan het ontwikkelen van een angststoornis.

Opvoeding is ook iets wat kan zorgen voor een angststoornis. Bij opvoeding zijn er twee uitersten die kunnen zorgen voor het ontwikkelen van de stoornis. Aan de ene kant zorgt het niet veilig opgroeien ervoor dat een kind zich in emotionele zin niet optimaal kan ontwikkelen en zich angstig gaat voelen. Anderzijds zorgt een te beschermende opvoeding er juist voor dat een kind zich niet tegen bepaalde risico’s leert te beschermen. Een kind leert zichzelf aan dat overal problemen zijn en je niet voorzichtig genoeg kunt zijn. Dit kan resulteren in een constante angst en op termijn een angststoornis. Ook is het natuurlijk mogelijk dat een angststoornis ontstaat door drugs of medicijngebruik of door een lichamelijke ziekte.

Gerelateerde aandoeningen

Depressie

Met een depressie kun je minder genieten van de mooie momenten in je leven.

Paniekstoornis

Bij een paniekstoornis heb je vaak last van paniekaanvallen.

PTSS

De kenmerken van PTSS kunnen behoorlijke gevolgen hebben. Voor veel mensen die last hebben van PTSS is het een stuk moeilijker leven.

Sociale fobie

Bij een sociale fobie voel je een sterke angst.

Kenmerken van een angststoornis

Wanneer je last hebt van een angststoornis heb je last van verschillende symptomen. In eerste instantie is het belangrijk om te ontdekken of je last hebt van angsten die de gemiddelde Nederlander dagelijks meemaakt of dat je daadwerkelijk een angststoornis hebt. Wanneer je twijfelt of je een angststoornis hebt is het zaak een afspraak te maken met je huisarts of psycholoog.

De volgende symptomen en klachten komen veel voor bij een angststoornis:

  • Concentratieproblemen
  • (Constant een nerveus gevoel
  • Verminderde eetlust of zelfs geen eetlust
  • Slaapproblemen en piekeren
  • Hoofdpijn en buikpijn
  • Onrustig gevoel
  • Angst voor de angst

Wanneer je last hebt van een angststoornis is het goed mogelijk dat je een op een gegeven moment een angst- of paniekaanval krijgt. Wanneer je dit nog nooit ervaren hebt kan z’n aanval op dat moment vrij beangstigend kan zijn. Dit zijn de meest voorkomende (lichamelijke) klanten bij een angst- of paniekaanval:

  • Een drukkend gevoel of pijn op de borst (vergelijkbaar met een hartaanval)
  • Hartkloppingen
  • Je begint te trillen
  • Overmatig transpireren
  • Een duizelig/misselijk gevoel
  • Je raakt buiten adem of begint te hijgen (of in ernstige gevallen hyperventilatie)
  • Doof gevoel in benen en armen
  • Ontzettend angstig gevoel

Verschillende angststoornissen

Een angststoornis kan de kwaliteit van je leven ernstig aantasten. Je bent vaak aan het piekeren en vermijdt doodgewone situaties.

Hieronder vind je de meest voorkomende angststoornissen:

Paniekstoornis
Als je deze stoornis hebt, wordt je regelmatig plotseling overvallen door een angstig of ellendig gevoel. Je krijgt het gevoel dat je de controle volledig verliest. De paniek hierover kan enkele minuten tot een half uur duren.

Piekerstoornis
Bij deze stoornis maak je je voortdurend zorgen. Je denkt overdreven veel en voelt je dan gespannen en nerveus.

Dwangstoornis
Er is sprake van een dwangstoornis als je bepaalde handelingen of rituelen steeds moet herhalen van jezelf. Doe je dit niet dan krijg je angst en stress. Een bekende dwangstoornis is smetvrees.

Straatvrees
Bij straatvrees, ook wel agorafobie, mijd je openbare plekken. Je bent bang om je vertrouwde omgeving te verlaten. Bijvoorbeeld omdat je bang bent om de weg naar huis niet meer terug te vind

Sociale fobie
Met deze fobie ben je erg bang dat je iets doms doet of zegt en hierop kritiek krijgt.

Vaak ben je bang dat andere mensen je niet aardig vinden. Sociale contacten ga je daarom liever uit de weg.

Hypochondrie
Bij deze stoornis ben je steeds bang dat je een ernstige ziekte hebt. Gewone lichamelijke klachten die je als bevestiging dat er iets mis is.

Dysmorfofobie
Je hebt bij deze fobie last van gedachten over je uiterlijk. Deze gedachten zijn niet of nauwelijks te stoppen. Je vindt iets lelijk en overdrijft dit.

Gerelateerde symptomen

Angst voor angst

Wanneer iemand ontzettend bang is voor iets kan er een angst voor de angst ontstaan.

Angst voor ontmoetingen / presenteren

Bij mensen die een extreme angst beleven voor nieuwe ontmoetingen of presenteren ligt er vaak een diepere reden ten grondslag.

Bang zijn voor een specifiek iets

Ben je bang voor bijv. tunnels, vliegen, hoogtes, spinnen, slangen, bloed of braken en probeer je deze specifieke dingen te vermijden? Dan kan het dat er sprake is van een specifieke fobie. Fobieën zijn over het algemeen goed behandelbaar.

Bepaalde acties steeds herhalen

Het constant moeten herhalen van bepaalde handelingen kan ervoor zorgen dat jij niet meer een normaal leven leidt.

Brandend gevoel

Het kan zijn dat jij op bepaalde plekken vaak een brandend gevoel ervaart. Dit kan komen door een ongeluk dat je hebt gehad of door een andere gebeurtenis.

Concentratieproblemen

Het constant hebben van concentratieproblemen kunnen gerelateerd zijn diepere aandoeningen

Dingen makkelijk kwijt raken

Dingen kwijtraken overkomt iedereen. Toch is er ook een kleine groep mensen waarbij dingen net iets makkelijker kwijt raken dan bij anderen. Voor deze groep mensen kan het een symptoom zijn voor een aandoening als ADHD en ADD.

Druk op de borst

Er zijn veel verschillende activiteiten waarbij iemand druk op de borst kan ervaren.

Behandeling van een angststoornis

De behandeling die we graag inzetten voor jouw angststoornis is cognitieve gedragstherapie (CGT). In deze therapie draait het om het identificeren en corrigeren van je denkpatronen. Gedachten beïnvloeden je gevoel en als je je anders gaat voelen ga je je ook anders gedragen. Bij het veranderen van je gedrag, zal je angst langzaamaan verdwijnen.

Je zult zelf beseffen hoe belangrijk het is om met je angststoornis om te kunnen gaan. Vaak is het een ontzettende belemmering in het dagelijkse leven. Je doet de dingen niet meer waar je juist veel plezier uithaalt. Er worden situaties vermeden die jou normaal gesproken juist veel geluk opleveren. Dit kan ten koste gaan van jouw leefplezier en levenskwaliteit. Om weer in een situatie terecht te komen waarbij je alles uit het leven wilt en kunt halen is dan ook erg belangrijk.

Wilt jij meer informatie over de cognitieve gedragstherapie en hoe deze therapie jou kan helpen met jouw angststoornis?
Lees snel meer over de werkwijze van onze psychische hulp online of neem contact met ons op.

Onze psychologen staan voor je klaar

Ammani Cherpanath
Psychotherapeut

Anne Sophie Herman
Psychotherapeut i.o.

Bas van Oosterhout
Klinisch psycholoog

Chantal Mumuni-van Ree
GZ-psycholoog

Denise Habets
Psycholoog Msc

Siegfried Koeck
Klinisch psycholoog

Maren Bethke
GZ-psycholoog

Naomi Paauw
Psycholoog Msc

Neem contact op

Laat hieronder jouw gegevens achter, dan nemen we binnen 1 werkdag contact met je op

Bij LMcare spreek je jouw psycholoog online

Het is eigenlijk heel logisch: als je elkaar vaak ziet, ben je veel meer betrokken, weet je wat er speelt en kom je sneller to the point. Bij LMcare behandelen we daarom succesvol volgens onze FIT-method®.

We houden de behandelingen kort, zonder in te leveren op kwaliteit. Dankzij videobellen is het mogelijk om je psycholoog 2 tot 3 keer per week te spreken, gewoon vanuit je huiskamer. Zelfs dagelijks, als dat even nodig is. Dit sterkt de band tussen jou en de psycholoog die nodig is voor een succesvolle behandeling.

Door onze ervaring met de FIT-method®, weten we dat een sGGZ-traject bij LMcare gemiddeld binnen 4 maanden volledig en succesvol afgerond kan zijn.